Akillessmerter

Akillessmerter

 

Akillessmerter er et tilbakevendende problem for mange løpere. Plagene forekommer ofte hos voksne og hos løpere som overpronerer.

 

Akillessenen er den tykke senen bak på leggen som fester leggmuskulaturen til hælbenet. Smertene sitter ofte i nedre del av senen. Av senene i leggen er det denne som oftest blir påvirket av kroniske forandringer. Det vil si at den svekkes med årene.

Smertene kan komme av at foten utsettes for et nytt og uvant løpesett, og/eller at leggmuskulatur og sene er for svak. Innovervridning (overpronasjon) er viktig årsak til langvarige smerter. Da vil de indre senefibrene få størst belastning når foten treffer bakken og sparker fra, noe som kan gi slitasje over eller i selve senen.

 

Utløsende årsaker kan være løping på hardt underlag, hurtighetstrening, motbakkeløping eller løping i kaldt klima. Det kan også komme av mye løping med piggsko eller andre konkurransesko. Feil sko eller for lite tilvenning til nye sko kan bidra til plagene.

 

Akillesplager oppleves ofte hos voksne. Smertene rammer hyppigere med høyere alder fordi akillessenen degenereres fra 30-årsalderen. Løpere som overpronerer er utsatt. Foten kommer i valgusstilling etter hælisett og mediale del av akillessenen belastes. Hinnen som ligger rundt senen (paratendon) kan få en kronisk irritasjon. Det er også vanlig at nybegynnere får slike plager dersom han eller hun gjør for mye for fort. Da har ikke akillessenen rukket å bli sterk nok for belastningen den utsettes for.

 

Akillessenen degenererer etter fylte 30. Dette kan være en av grunnene til at akillesplager ofte forekommer hos voksne.

 

Typiske symptomer:

 

Morgenstivhet i senene er et tidlig tegn. Det kan bety at senen er fortykket. Huden over senen kan bli rød og hoven. Det er vanskelig å stå på tå, særlig på ett ben. Det er vondt å trykke på senen, vondt å hoppe eller hinke og det kan være smertefullt å bevege foten opp og ned.

 

Fase 1–4 sier noe om hvor langt skaden har fått utvikle seg:

 

Fase 1: Smerte etter aktivitet, men den begrenser ikke

aktiviteten. Smertene forsvinner etter en periode med

hvile.

Fase 2: Smerte under aktivitet, men den begrenser ikke

aktiviteten.

Fase 3: Smerte under aktivitet. Kan ikke delta i normal

trening.

Fase 4: Smerter som også er tilstede i hvile.

 

Hva bør du gjøre selv?

 

Første prioritet er avlastning. Bruk eventuelt betennelsesdempende medisiner (NSAID’s). Deretter er tilpasset trening viktig. Her kan naprapaten hjelpe deg videre!

 

NSAID

NSAIDs er en forkortelse for «Non-steroidal Anti-Inflammatory Drugs». Dette er medisiner som ikke inneholder steroider eller kortikosteroider. Stoffene motvirker hevelse, smerte, ømhet, rødhet og bevegelsesinnskrenkning ved betennelse. Vi sier at de har en anti-inflammatorisk effekt.

Opplever du smerter i akillessenen bør du kontakte fysioterapeute eller naprapat.. Undersøkelse, analyse og behandling vil kunne hjelpe deg å bli kvitt smertene fortere, samt unngå at plagene kommer tilbake.

 

Riktige sko til dine føtter er essensielt. For å avlaste akilles og tilføre hælen ekstra demping kan du legge en hælkappe. Den kan brukes daglig og eventuelt under trening, men kun i den tidligste fasen. Du kan også bruke kompresjonsstrømper og/eller leggvarmere under trening. Kompresjonsstrømper vil øke sirkulasjonen, noe som gjør at senen ikke føles så stiv og vond. Bruk av kompresjon kan også begrense eventuell hevelse. Leggvarmere kan du bruke for å holde området varmt. Er det kaldt, vil senen bli stivere og dermed mer smertefull.

 

Eksentrisk trening, er et godt behandlingstiltak. Les mer om dette på bloggen vår her. Dette er tung, langsom styrketrening. Treningen kan gjøres i rehabiliteringsfasen og virke forebyggende dersom du fortsetter etter at plagene er borte. Varer plagene i mer enn fire uker kan trykkbølgebehandling hjelpe.

 

Eksentreisk trening gjennomføres 2 ganger daglig i 12 uker. Du starter med 3 sett av 15 repetisjoner.

 

Hva betyr eksentrisk?

Når musklene trekker seg sammen, jobber de konsentrisk. Når de holder igjen og bremser, jobber de eksentrisk.

Men aller viktigst, rådfør deg med naprapat før du går i gang. Akillesplager skal man ta på alvor om man skal bli kvitt dem.