MammaMage

MammaMage

 

- MammaMage er sikker mage-trening etter graviditet!

 

Det er ganske fantastisk hvordan kroppen tilpasser seg i graviditeten slik at et lite barn vokser til inni magen. I ni måneder vokser magen innenfra og magemusklene, bukhinna og bindevevet tøyes ut -sakte men sikkert dag for dag- for å gi plass til den lille huleboeren.

 

Uansett hvordan vi vrir og vender på det – og om du har en styrtfødsel eller en maraton fødsel – er fødselen fort gjort sett i forhold til de ni måneder vi går gravide og kroppen får tid til å tilpasse seg stegvis. Magemusklene og de indre strukturene som dag for dag har blitt tøyd ut for å gi plass til dette lille barnet – får sjokk når barnet «plutselig» er ute – og tilbake står magemusklene og de indre strukturene lange og slappe og skjønner ikke helt hva som skjedde. Etter fødselen kan vi sammenligne magemusklene og de indre strukturene med en gammel gummistrikk .

 

Denne gamle gummistrikken – er altså mammamagen. Den er slapp, utøyd, pløsete, myk, og har mistet mye av elastisiteten. Hver mammamage er unik – like unik som deg og like unik som det lille vidunderet ditt som har satt sitt preg på kroppen din for resten av livet. For en graviditet forandrer kroppen – og det er bra!

 

Det som er viktig etter graviditeten og fødselen er at den dype magen og bekkenbunnen får tilbake sin funksjon. Første steget da er å begynne med mammamage trening som er sikker magetrening etter graviditet.

 

Kildehenvisning: mammamage.se

Har du en MammaMage?

 

Blir du spurt om du er gravid selv om du ikke er det? Trener du mye mage, føler deg sterk, tar 100 situps, men så stikker fortsatt magen din ut? Kommer det ut en «spiss» når du prøver å reise deg opp fra liggende stilling? Da kan det hende at du har en mammamage?

 

Når man er gravid sklir magemusklene til side og fascian (bindevevet) som holder magemusklene sammen, dras kraftig ut. Dette er helt naturlig og skjer for at barnet skal få plass i magen. Det er viktig at denne har kommet «på plass» igjen etter en graviditet før du begynner å trene magemusklene dine. Ellers risikerer du at du kan få et brokk i mellomrommet (diastasen) som er mellom de rette magemusklene. Dette viser seg ofte som en «spiss» når du f.eks. tar en situps.

 

Ryggsmerter? Riktig magetrening er viktig

Har du hørt at du skal stå i planke, ta situps etc. for å få bort MammaMagen? Det er helt feil. Disse øvelsene er alt for tøffe og vil resultere i at de ytre magemusklene blir sterke, men ikke de indre. Dette fører også sannsynligvis til at du kommer til få vondt i ryggen, da ryggmusklaturen er avhengig av et samspill med dype magemusklene. Øvelsene forverrer derimot helningen av fascian og kan gjøre MammaMagen større.

 

Øvelsene du skal gjøre er lette øvelser som aktiverer de dype mageøvelsene og deretter gradvis øke vanskelighetsgraden.

 

MammaMage kurs med Katarina Woxnerud

 

Jeg har gått på kurs med fantastisk dyktige Katarina Woxnerud. Hun har lang fartstid i treningsbransjen, og brenner for å hjelpe MammaMager der ute. Hun har utviklet MammaMage appen som er et supert redskap for deg som trenger veiledning etter en graviditet. Der begynner du på Nivå 1 og jobber deg gjennom alle nivåene etter hvert som du blir sterkere og får bedre kontroll på de dype magemusklene.

 

Jeg trenger noen mager å trene på!!!

Jeg trenger nå hjelp av noen nyblitte mammaer, eller mammaer som trenger hjelp med opptrening av mage/rygg selv om det er en stund siden de har født. Jeg skal nemlig ta en sertifisering for å bli «MammaMage instruktør». Jeg vil da undersøke magen din og hjelpe deg med øvelser for å få kontroll på muskulaturen din. Du kommer også til å få hjemmeøvelser.

 

Høres dette interessant ut, eller kjenner du noen som kunne tenke seg dette?

Ta gjerne kontakt med meg!

Astrid - kommende MammaMage instruktør - mail: astrid@kvilnaprapati.no